در دنیای امروز که آلودگی هوا یکی از چالشهای بزرگ جوامع شهری بهحساب میآید، نقش تجهیزات کاهش آلایندگی خودروها بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد. یکی از مهمترین این تجهیزات، کاتالیزور خودرو است. خودروی لیفان 620 که یکی از مدلهای محبوب چینی در بازار ایران است، نیز به این قطعه مجهز شده تا علاوهبر کاهش آلایندگی، عملکرد نرم و اقتصادیتری داشته باشد. در این مقاله، بهصورت تخصصی به موضوع تعمیر کاتالیزور لیفان 620 میپردازیم و شما را با نکاتی آشنا میکنیم که دانستن آنها برای هر مالک این خودرو ضروری است.
کاتالیزور (Catalytic Converter) قطعهای است که در مسیر سیستم اگزوز خودرو قرار میگیرد و وظیفه دارد گازهای سمی و آلایندهای مانند مونوکسید کربن، اکسیدهای نیتروژن و هیدروکربنهای نسوخته را به گازهای بیضرر یا کمضررتری مانند دیاکسید کربن و بخار آب تبدیل کند. در لیفان 620 که از موتور 1.6 لیتری و سیستم انژکتوری بهره میبرد، کاتالیزور به کاهش آلایندگی خروجی موتور و پاس کردن تست معاینه فنی کمک میکند.
تشخیص بهموقع خرابی کاتالیزور بسیار مهم است و میتواند از بروز مشکلات بزرگتر جلوگیری کند. برخی از علائم رایج خرابی کاتالیزور در لیفان 620 شامل موارد زیر میشود:
روشن شدن چراغ چک موتور
افت محسوس قدرت موتور
افزایش مصرف سوخت
خروج بوی نامطبوع از اگزوز
داغ شدن بیش از حد کف خودرو
رد شدن در تست معاینه فنی
اگر هر یک از این علائم را در خودروی خود مشاهده کردید، لازم است که سیستم اگزوز و بهویژه کاتالیزور بهطور تخصصی بررسی شود.
عوامل مختلفی میتوانند باعث خرابی یا کاهش کارایی کاتالیزور شوند. در لیفان 620، بهدلیل طراحی نسبتاً ساده و استفاده از قطعات چینی، این قطعه ممکن است سریعتر از خودروهای برندهای دیگر آسیب ببیند. برخی از مهمترین دلایل عبارتند از:
استفاده از بنزین با کیفیت پایین
نشتی روغن یا ضدیخ در موتور و ورود آنها به مسیر احتراق
احتراق ناقص بهدلیل خرابی وایر، کوئل یا شمعها
رانندگیهای مکرر در مسیرهای کوتاه که باعث نرسیدن دمای کاتالیزور به حد مطلوب میشود
گرفتگی یا رسوب کربنی در هسته داخلی کاتالیزور
در صورتی که گرفتگی در مراحل اولیه باشد، میتوان با استفاده از مکملهای سوخت یا مواد شوینده مخصوص، ساختار داخلی کاتالیزور را پاکسازی کرد.
برخی مراکز تخصصی با استفاده از دستگاههای خاص (مانند بخارشو یا التراسونیک) اقدام به احیای کامل کاتالیزور میکنند. این روش برای کاتالیزورهایی که رسوب گرفتهاند ولی آسیب فیزیکی ندیدهاند، بسیار مفید است.
اگر هسته سرامیکی کاتالیزور آسیب دیده باشد، میتوان آن را با هسته جدید جایگزین کرد. این کار از نظر اقتصادی نسبت به خرید کاتالیزور کامل، بهصرفهتر است.
در صورتی که آسیب جدی باشد یا عمر قطعه به پایان رسیده باشد، تعویض کامل کاتالیزور بهترین گزینه است. توصیه میشود از قطعه اورجینال یا تایوانی باکیفیت استفاده شود.
برخی افراد برای افزایش صدای خودرو یا کاهش هزینه، اقدام به حذف کاتالیزور میکنند. این کار با وجود ظاهر سادهاش، عواقب جبرانناپذیری دارد:
افزایش شدید آلایندگی و آسیب به محیط زیست
افت کیفیت احتراق و آسیب به سنسور اکسیژن
رد شدن خودرو در معاینه فنی
بروز خطا در ECU و روشن شدن مداوم چراغ چک
کاهش ارزش فروش خودرو
بنابراین اکیداً توصیه میشود از حذف کاتالیزور پرهیز کنید.
هزینهها به نوع خرابی و نوع قطعهی جایگزین بستگی دارد:
نوع تعمیر یا تعویض | هزینه تقریبی (تومان) |
---|---|
شستشوی کاتالیزور | ۴۰۰,۰۰۰ تا ۸۰۰,۰۰۰ |
احیای کامل با دستگاه | ۸۰۰,۰۰۰ تا ۱,۵۰۰,۰۰۰ |
تعویض هسته داخلی | ۲,۵۰۰,۰۰۰ تا ۵,۰۰۰,۰۰۰ |
تعویض کامل کاتالیزور | ۵,۰۰۰,۰۰۰ تا ۹,۰۰۰,۰۰۰ |
توصیه میشود پیش از هرگونه اقدام، حتماً با یک مرکز تخصصی مشاوره بگیرید.
همیشه از سوخت باکیفیت استفاده کنید
سرویسهای دورهای موتور را بهموقع انجام دهید
نشتی روغن و ضدیخ را سریعاً برطرف کنید
از افزودنیهای تقلبی یا نامعتبر در بنزین پرهیز کنید
در زمان مشاهده علائم اولیه، فوراً به تعمیرگاه تخصصی مراجعه کنید
کاتالیزور لیفان 620 یکی از قطعات مهم و حساس در سیستم خروجی این خودروست که نهتنها بر عملکرد موتور و مصرف سوخت تأثیر میگذارد، بلکه برای گرفتن معاینه فنی و رعایت استانداردهای زیستمحیطی نیز ضروری است. تشخیص بهموقع علائم خرابی، انتخاب بهترین روش برای تعمیر یا تعویض، و نگهداری اصولی، از جمله راهکارهایی است که میتواند عمر این قطعه را افزایش داده و هزینههای شما را کاهش دهد.
https://catalystone.co/%D8%AA%D8%B9%D9%85%DB%8C%D8%B1-%DA%A9%D8%A7%D8%AA%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%B2%D9%88%D8%B1-%D9%84%DB%8C%D9%81%D8%A7%D9%86/